måndag 4 februari 2013

Recept på hallon- och dumletårtan

Idag vabbar jag för minstingen som är magsjuk, usch och fy!! Hoppas att vi övriga familjemedlemmar slipper åka på det :S..
Så nu har jag tid att sätta mig ner och skriva ner receptet på tårtan jag visade i förra inlägget :).

Det var ju en tårta med hallonsmakande bottnar som jag fyllde med dumlefluff och dumlekolor. Riktigt god blev den, så receptet har gjort sig förtjänt av att läggas upp här ;).
Recepten har jag hämtat från Sockerrus, men modifierat lite på några av dem.




Tårtbotten med smak av hallon

Räcker till 2 st 20-24 cm formar.


2,75 dl mjöl
2 tsk bakpulver
0,25 tsk salt
115 g rumsvarmt smör
1 dl mjölk
0,25 dl naturlig hallonsaft från tinade hallon som varit frysta.
4 dl socker
3 ägg
0,5 tsk vaniljpulver eller 1 tsk vaniljsocker
Ev. några droppar hallonessens
Ev. några droppar rosa karamell/pastafärg

Blanda ihop mjöl, bakpulver och salt i en bunke med en gaffel.
Häll smöret och mjölken i en kastrull och värm på medelvärme tills smöret smält.
Ställ kastrullen åt sidan så blandningen är rumstempererad när du ska använda den.
Rör om då och då.
Häll i hallonsaften.
Häll socker, ägg och vanilj i en värmetålig bunke och värm över vattenbad tills sockret har löst upp sig, rör om hela tiden. Det tar några minuter, det ska vara 43 grader om du vill vara extra noggrann.
Ta bort bunken från värmen och vispa med elvisp på hög hastighet i ca 10 min så smeten blir riktigt fluffig.
Tillsätt mjölblandningen, lite i taget.
Häll sedan sakta i smörblandningen.
Droppa i lite rosa karamell/pastafärg och smaksätt lite extra med hallonessens om så önskas, rör om lite försiktigt så smeten inte tappar sin fluffiga konsistens.
Smöra formen/formarna och fördela smeten i dem.
Grädda i nedre delen av ugnen på 175 gr i ca 30 min, prova med provsticka så att kakan är torr.
Skär kakan i så många bottnar du önskar, när den har svalnat.




Dumlefluff

180 g dumlekolor + några extra till fyllning av tårtan
3 dl grädde

Häll grädden i en kastrull och värm upp den, men var noga med att den inte kokar upp.
Dela dumlekolorna och lägg i dem i kastrullen, rör om tills de har smält.
Häll upp i en skål och sätt in i kylen i minst 5 timmar,helst över natten.
Tag ut skålen och vispa upp med elvispså det blir riktigt fluffigt.
Fyll dina bottnar med fluff och dumlekolor delade i två delar.




Smörkräm med hallonsmak

115 g rumstempererat smör
4-4,5 dl florsocker
ca 4 tsk kokande naturlig hallonsaft (jag använde även lite av moset som blev över efter att jag pressat ur saften från hallonen.)
Ev. några droppar hallonessens (jag hade inte det och det blev gott ändå)
Nårga droppar rosa karamell/pastafärg

Vispa smöret i minst 10 min så det blir riktigt fluffigt.
Tillsätt sedan florsockret lite i taget medan du vispar.
Avsluta med att hälla i saften (och ev.moset), essensen och karamel/pastafärgen under omrörning.
Blir den för fast i konsistensen, häll i mer saft eller kokande vatten.


Ha det så sött!
Kram Angelica
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar